Baza wiedzy

Dlaczego mojej strony nie ma w Google?

To pytanie, które często jest zadawane przez właścicieli stron internetowych. Najczęściej są to błędy popełniane przez osoby nieposiadające podstawowej wiedzy w zakresie budowy i funkcjonowania witryny. Jak temu zapobiec? Poniżej kilka przydatnych kroków.

Na brak strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest wiek domeny. Im nowsza, tym mniejsze szanse na wyświetlenie witryny w pierwszych wynikach wyszukiwania, które są zajęte przez strony o wieloletnim „stażu” i szeregu wykonanych prac optymalizacyjnych.

Brak treści na stronie

Wyszukiwarki są tak zbudowane, aby zwracane odpowiedzi w wynikach wyszukiwania były związane z zapytaniami, które wpisują osoby szukające odpowiedzi na dany temat. Zapytania będą wtedy zwracać stronę, jeżeli znajdująca się na niej treść będzie odpowiadać złożonemu zapytaniu.

Dlaczego mojej strony nie ma w Google?

Brak słów kluczowych

Należy pamiętać, aby teksty udostępnione na stronie zawierały słowa kluczowe, które mogą być potencjalnie wykorzystane przez użytkownika podczas wyszukiwania.

Niskiej jakości treść

Wyszukiwarka bardzo uważnie analizuje treść przedstawioną na stronie internetowej. Unikajmy kopiowania treści z innych witryn, ponieważ taka czynność negatywnie wpłynie na ocenę jakości strony przez Google. Wyższą ocenę pomogą uzyskać m.in:

  • odpowiednie ilości nagłówków na stronie,
  • pogrubienia najważniejszych treści (zazwyczaj słowa kluczowe, które mogą być potencjalnie użyte przy wyszukiwaniu),
  • skompresowane zdjęcia – publikowanie obrazków o jak najmniejszej wadze przy zachowaniu optymalnej jakości.

Brak mapy strony

Mapa strony najczęściej występuje w formie pliku sitemap.xml. Jest to zbiór wszystkich adresów URL należących do danej witryny, który służy do nawigowania robotów wyszukiwarek.

Zawirusowana witryna

Wirusy zazwyczaj powodują przekierowanie na złośliwe witryny mogące ukraść dane osobowe i pieniądze. Odpowiedni komunikat informuje potencjalnego użytkownika, że strona jest niebezpieczna. Wpływa to również na ogólną ocenę wyszukiwarki.

Problemy z serwerem

Brak ciągłości w funkcjonowaniu strony internetowej nie pozwoli robotom Google systematycznie odwiedzać i indeksować stronę.

Długie ładowanie witryny

Nierzadko zdarza się, że stworzona witryna zawiera tysiące linii niepotrzebnego, nieoptymalnego kodu, który opóźnia ładowanie witryny. Są to zazwyczaj nieużywane wtyczki i/lub zduplikowane funkcje.

Szczególną uwagę należy zwrócić na wagę obrazków, które publikujemy na stronie. Wydłużają one ładowanie witryny – zwłaszcza podczas korzystania z pakietu telefonicznego, co zniechęci użytkownika czekać na załadowanie witryny.

Strona zablokowana przez Google

Wszelkiego rodzaju nadużycia podczas optymalizacji strony lub łamanie wytycznych dla webmasterów mogą spowodować częściowy lub całkowity spadek widoczności, a nawet usunięcie strony z wyszukiwarki.

Na samym początku warto sprawdzić, czy na serwis została nałożona blokada. Sprawdzenia dokonujemy za pomocą wpisania w oknie wyszukiwania „site:domena”, gdzie w miejsce “domena” wpisujemy adres www strony, którą chcemy sprawdzić, np. site:twojastrona.pl – brak jakiegokolwiek wyniku oznacza, że strona została zablokowana (albo jest ustawiona blokada przed indeksowaniem.

Problemy z serwerem

Przypadkowe (zazwyczaj podczas tworzenia witryny) zablokowanie odwiedzania strony przez roboty Google. Ten zabieg ma zapobiec indeksowaniu stron, które nie są jeszcze gotowe lub ich treść finalnie będzie wyglądać inaczej. Przed publikacją strony warto sprawdzić, czy indeksowanie nie jest zablokowane.

Pozycja strony w Google

Wyżej opisane czynniki z pewnością poprawią pozycję strony w Google. Warto na bieżąco śledzić wytyczne wyszukiwarki i jej algorytmy, które co jakiś czas ulegają aktualizacji.