Niewątpliwie nie da się ukryć, że SSL staje, a nawet stał się standardem w przestrzeni internetowej. Coraz większa liczba użytkowników oraz wydawców treści zdaje sobie sprawę, że jest on niezbędny do bezpiecznego funkcjonowania witryny. Do wzrostu świadomości przyczynił się rozwój ich możliwości – dziś online dokonujemy zakupów, przelewamy pieniądze, dzielimy się danymi osobowymi czy rozliczamy z urzędem. Bez certyfikatu SSL każda z tych czynności byłaby zaproszeniem do ataku, co skutkowałoby kradzieżą danych.
Czym jest SSL i kto powinien pomyśleć o jego wdrożeniu?
Skrót SSL wywodzi się od angielskich słów Secure Socket Layer. Samą nazwę oraz technologię z nim związaną opracowało zapewne wszystkim znane przedsiębiorstwo Netscape w 1994 roku. Uniwersalność, wysoka skuteczność i prosta implementacja sprawiły, że obecnie jest to przyjęty standard szyfrowania na stronach www.
SSL jest protokołem umożliwiającym szyfrowanie strumienia informacji, który biegnie między użytkownikiem strony www a serwerem, na której znajduje się strona – dając gwarancję, ze przesłane dane są bezpieczne i poufne.
Jak działa szyfrowanie SSL?
Przy pomocy certyfikatu SSL możemy szyfrować różnego rodzaju połączenia, np. FTP lub pocztę elektroniczną, jednak najczęściej wykorzystuje się go do zabezpieczenia protokołu HTTP, dzięki któremu otrzymujemy protokół HTTPS oraz pewność, że dane, które są wymieniane z witryną nie trafią w niepowołane ręce.
Ogólna metoda działania takiego certyfikatu opiera się na kluczach szyfrowania i certyfikacie uwierzytelniającym. Mówiąc prosto działa on tak, że każda ze stron (użytkownik -> serwer) posiada dwa klucze szyfrujące (publiczny oraz prywatny). Kiedy użytkownik zwraca się do serwera o udostępnienie danych, serwer prosi przeglądarkę o jej klucz publiczny, następnie przy pomocy klucza publicznego szyfruje informacje potrzebne użytkownikowi i przesyła z powrotem do przeglądarki, która przy pomocy klucza prywatnego odszyfrowuje dane i przekazuje użytkownikowi.
Kiedy warto stosować SSL?
Korzystanie z certyfikatu SSL na stronie www jest dobrowolne, jednak warto pamiętać, że szczególnie teraz po wdrożeniu RODO, jest on wysoce zalecany dla wszystkich stron, które przetwarzają różnego rodzaju dane użytkowników:
- sklepy internetowe,
- portale,
- strony instytucji publicznych,
- strony obsługujące płatności.
Chociaż zapisy rozporządzenia nie nakazują używania SSL wprost, to jednak stawiane warunki można pełnić jedynie z jego pomocą. Zgodnie z RODO informacje musza być szyfrowane, a wybrana metoda musi zapewnić poufność systemów oraz usług.
Przykład domeny z protokołem https: https://famehall.eu
Co daje SSL?
Główną zaletą szyfrowania jest bezpieczeństwo użytkowników i ich danych. Jednak dla niektórych to za mało, więc poniżej przedstawimy kolejne argumenty:
- SSL ułatwia SEO – choć wokół algorytmów GOOGLE urosło wiele legend, specjaliści od SEO są pewni – protokół HTTPS jest jednym z wielu czynników rankujących naszą stronę.
- Wiarygodność danych – szyfrowanie i korzystanie z zewnętrznych certyfikatów sprawia, że ryzyko przechwycenia danych zabezpieczonych przez SSL jest znikome.
- Ochrona przed phishingiem – czyli metodą wykradania danych za pomocą sfałszowanej strony, która jest jedną z najpopularniejszych metod kradzieży w sieci. Jedyne, czego złodzieje nie są w stanie podrobić – jest właśnie certyfikat SSL.
- SSL zbuduje zaufanie – protokół stanowi wiarygodność strony i daje odwiedzającym do zrozumienia, że dane, które przekazują, są bezpieczne.
- Szyfrowanie staje się wymagane – nacisk na wprowadzenie SSL zaczyna kłaść coraz większa liczba niezależnych organizacji np. by posiadać sklep i zintegrować go z innym systemem sprzedaży wymagany jest certyfikat SSL.
O czym warto pamiętać?
Dość często zapominamy, że po wdrożeniu certyfikatu należy wygenerować nową mapę witryny i umieścić ją w Google Search Console. Taka operacja ułatwi robotom zaindeksowanie strony, dzięki którym szybciej zauważymy efekty.