english version

Kanibalizacja treści – czym jest i jak jej przeciwdziałać?

Kanibalizacja stron występuje, gdy treści powtarzają się na różnych stronach w obrębie tej samej lub kilku różnych domen. Kiedy wiele podstron wygląda podobnie wewnętrznie, zawiera te same lub bardzo zbliżone treści, może to być interpretowane jako duplikaty przez roboty indeksujące Google.

Stosowanie tych samych fraz kluczowych na różnych podstronach może prowadzić do sytuacji, w której te słowa kluczowe “walczą” o uwagę wyszukiwarek. Jeśli chcemy, aby podstrona X była lepiej pozycjonowana, ale również używamy tych samych słów kluczowych na podstronie Y, może to spowodować, że to właśnie podstrona Y zostanie wyświetlona wyżej w wynikach wyszukiwania Google. W rezultacie tworzy się rywalizacja wewnątrz tej samej domeny o pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jakie są skutki kanibalizacji?

Duplikowanie treści może mieć negatywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, co z kolei może wpłynąć na ogólną wartość domeny według Google. Gdy treści i słowa kluczowe powtarzają się na stronach w ramach tej samej domeny, istnieje ryzyko, że niechciane podstrony będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania zamiast tych, na których nam zależy.

Bezcelowe zużywanie “crawl budgetu”. Zdarza się, kiedy bot Google odwiedza każdą stronę określoną liczbę razy w określonym okresie. Częstotliwość skanowania zależy głównie od autorytetu domeny i rozmiaru strony.

Obniżenie autorytetu strony. Gdy wiele podstron jest optymalizowanych lub linkowanych pod tę samą frazę kluczową, może to spowodować niepotrzebne przeszukiwanie i indeksowanie tych podstron przez wyszukiwarkę.

Gdy na stronie istnieje wiele podstron zawierających podobne treści, Google może uznać to za oznakę, że treści na stronie są powierzchowne i mało istotne dla użytkowników. Obecnie wyszukiwarki kładą duży nacisk na treści, które kompleksowo odpowiadają na pytania i problemy użytkowników.

Jak rozpoznać kanibalizację?

Kanibalizacja przejawia się w częstych zmianach adresu URL w wynikach wyszukiwania. Dwie rywalizujące strony często zajmują różne miejsca (niższe i wyższe), co może skutkować tym, że żadna z nich nie osiągnie wysokiej pozycji.

Możesz skorzystać z narzędzia do monitorowania fraz kluczowych, które wyświetli rywalizację między różnymi adresami URL na Twojej stronie dla tych samych słów kluczowych. Jednym z dostępnych narzędzi jest aplikacja Senuto.

kanibalizacja senuto

fot. aplikacja Senuto.com

Kanibalizacja treści w sklepie internetowym

Stworzenie kilku produktów o identycznych opisach i nazwach może wywołać kanibalizację. Zaleca się dokładne sprawdzenie, czy dany produkt lub usługa nie zostały już dodane na stronie.

W przypadku sklepów internetowych, częstym błędem jest powielanie tego samego produktu jako wariant kolorystyczny, na przykład: Produkt 1: Kurtka ABC niebieska; Produkt 2: Kurtka ABC żółta itd.

Aby rozwiązać tego rodzaju problemy, istnieją dwie popularne metody:

spadek widoczności

fot. pl.freepik.com

Konfiguracja przekierowania domeny

Innym częstym błędem jest nieumieszczenie przekierowania dla adresu URL domeny z prefiksem “www” oraz dla wersji bez tego prefiksu. To samo dotyczy używania protokołów “HTTP” i “HTTPS” z certyfikatem SSL. Zignorowanie tych aspektów może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Duplikacja tekstów z domen zewnętrznych

Content is king! W przypadku sklepów internetowych często stosowaną praktyką jest importowanie produktów z hurtowni, co obejmuje między innymi ceny, nazwy oraz zdjęcia. W czasie takich importów zdarza się, że opisy produktów pochodzące od producenta są ogólnodostępne. Te powtarzające się treści mogą pojawiać się na różnych stronach internetowych, co może obniżyć ranking strony, spowodować mniej wyświetleń w wyszukiwarce i w konsekwencji doprowadzić do indeksowania podstron w wynikach wyszukiwania. Dlatego ważne jest zadbanie o unikalność treści.

Jak radzić sobie z kanibalizacją?

Jeśli strona internetowa nie została pierwotnie zaprojektowana z myślą o zasadach optymalizacji dla wyszukiwarek, naprawa problemów z kanibalizacją może wymagać gruntownej modyfikacji kategorii i strategii słów kluczowych. Ważne jest również, aby pamiętać o ryzyku kanibalizacji już na etapie projektowania stron internetowych. Dlatego, planując ich strukturę, należy zwrócić szczególną uwagę na nagłówki oraz unikać duplikowania treści i fraz kluczowych.

composite of hand pointing at rising graph

fot. pl.freepik.com

Unikaj stosowania identycznych nagłówków na różnych podstronach

Powtarzające się nagłówki mogą wprowadzać zamieszanie i utrudniać użytkownikom odnalezienie potrzebnych informacji. Dodatkowo, różnorodność nagłówków może pomóc w zwiększeniu atrakcyjności strony dla wyszukiwarek internetowych, co może przełożyć się na lepsze wyniki pozycjonowania w wyszukiwarce.

Zmodyfikuj skanibalizowaną podstronę

Często stosowanym rozwiązaniem jest zmniejszenie częstotliwości używania danej frazy kluczowej na mniej istotnych podstronach. Warto także wstawić odnośnik w treści, który przeniesie użytkowników na stronę, która jest ważniejsza w danej hierarchii.

Linkuj z podstron mniej do bardziej istotnych

Przyjmijmy, że mamy sklep internetowy sprzedający różnego rodzaju elektronikę. W artykule dotyczącym nowoczesnych telewizorów, nie sposób uniknąć wspomnienia frazy “telewizory 4K” – która jednocześnie stanowi kategorię produktów. W takiej sytuacji warto umieścić link w tekście, który będzie prowadził do strony z ofertą telewizorów 4K, co jednoznacznie poinformuje roboty Google o naszych priorytetach.

Wykorzystaj tag kanoniczny rel = canonical

W ten sposób jasno określamy Google, która wersja podstrony jest oryginalna i bardziej istotna, jednocześnie przekazując jej wartość PageRank z duplikatów. Wykorzystanie tagu kanonicznego jest korzystne, gdy zduplikowana wersja podstrony jest użyteczna dla użytkownika i nie chcemy jej całkowicie usunąć.

Usuń zbędne podstrony

Jeśli treść jest zduplikowana i pozbawiona wartości, najlepiej jest ją po prostu usunąć, ewentualnie przekierować.

Wykorzystaj noindex

Istnieje spore ryzyko, że Google może nie zawsze uwzględniać nasze wskazówki, nawet jeśli użyjemy tagu kanonicznego, i nadal będzie indeksować podstrony narażone na kanibalizację. W takiej sytuacji, jeśli nie zależy nam tak bardzo na przekazywaniu wartości PageRank, możemy zastosować metatag “noindex” na mniej istotnych podstronach. W rezultacie te konkretne podstrony nie będą już uwzględniane w wynikach wyszukiwania.

Ustaw przekierowania 301

Przez przekierowanie mniej istotnych podstron, które są skanibalizowane, na jedną z najważniejszych, wzmacniamy tę główną, jednocześnie eliminując ryzyko kanibalizacji. Jednak takie działanie jest dość radykalne, ponieważ de facto usuwa wcześniej opracowane treści. Często stosuje się to rozwiązanie na blogach, gdy tworzony jest nowy, zaktualizowany wpis, który uzupełnia treść artykułu sprzed kilku miesięcy lub lat.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Chętnie pomożemy Ci w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twoich potrzeb. Możesz skontaktować się z nami telefonicznie, mailowo lub wypełniając formularz kontaktowy.

Skontaktuj się