Mapa strony jest plikiem lub narzędziem, które zawiera spis wszystkich podstron i zasobów na danej witrynie internetowej, wraz z informacjami o relacjach między nimi. Jest niezwykle istotna dla wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, ponieważ ułatwia im skuteczne przeszukiwanie i indeksowanie zawartości witryny. Dzięki mapie strony wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć strukturę witryny, co przekłada się na lepszą widoczność i pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Spis treści
Posiadanie mapy strony jest zatem kluczowe dla zapewnienia, że wszystkie istotne strony i zasoby na stronie internetowej są indeksowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie.
Podstawowe mapy strony internetowej
Tworząc tzw. sitemapę, przekazujemy wyszukiwarce informację na temat wartościowych podstron, które powinny być uwzględnione w indeksowaniu, czyli pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Mapa strony XML
Jest to plik tekstowy służący do zestawienia wszystkich adresów URL na stronie internetowej. Może zawierać dodatkowe informacje (metadane) dotyczące każdego URL, takie jak data ostatniej modyfikacji czy inne wersje językowe. Głównym celem mapy strony jest ułatwienie wyszukiwarkom internetowym efektywnego przeszukiwania i indeksowania zawartości witryny.
Należy mieć na uwadze, że rozmiar pojedynczej mapy strony nie powinien przekraczać 50 MB i nie może zawierać więcej niż 50 000 adresów URL. Problem ten często dotyczy głównie rozbudowanych portali oraz dużych sklepów internetowych. W tego typu sytuacjach zaleca się tworzenie kilku odrębnych map. W przypadku CMS problem ten rozwiązują gotowe wtyczki pod SEO, dzieląc jedną zbiorczą mapę na kilka mniejszych.
Mapa strony HTML
W przeciwieństwie do XML, mapa strony w formacie HTML została zaprojektowana z myślą o użytkowniku (np. w formacie drzewka na osobnej podstronie), ułatwiając mu zrozumienie struktury witryny, poruszanie się po poszczególnych elementach oraz odnajdywanie potrzebnych treści.
Jak wygenerować mapę strony?
Strona oparta o CMS
W przypadku, gdy Twoja strona zbudowana jest w oparciu o CMS (system zarządzania treścią), najprostszym sposobem będzie skorzystanie z gotowej wtyczki.
Jeśli korzystasz z WordPress, jedną z nich jest RankMath, w którym m.in.:
- Wygenerujesz automatycznie mapę strony
- Wykluczysz zbędne podstrony/typy postów (np. tagi, autorów) z mapy strony
- Automatycznie nakierujesz roboty wyszukiwarki, do lokalizacji mapy strony .xml (plik robots.txt). Plik robots.txt omówimy niżej.
- Po instalacji wtyczki mapa strony będzie dostępna pod adresem twojadomena.pl/sitemap_index.xml
Co więcej, gdy dokonasz modyfikacji podstrony lub artykułu, albo utworzysz nową zakładkę, wtyczka od SEO automatycznie zaktualizuje sitemapę. Więcej funkcji oraz informacji o RankMath znajdziesz na stronie autora wtyczki.
Strona bez systemu zarządzania treścią
W tym przypadku możesz skorzystać z darmowych generatorów. XML Sitemaps przeskanuje Twoją witrynę, a następnie wygeneruje plik mapy strony.
Uwaga: Jeśli dokonasz zmiany adresu danej podstrony, dodasz nową stronę lub usuniesz istniejącą, wcześniej wygenerowana mapa witryny stanie się nieaktualna. W takiej sytuacji konieczne staje się ręczne zaktualizowanie pliku mapy.
Warto pamiętać, że darmowe rozwiązania zazwyczaj posiadają limity.
Mapa strony wygenerowana. Co dalej?
Kolejnym krokiem jest umieszczenie mapy witryny na serwerze. W odróżnieniu od pliku robots.txt, mapa witryny może być nazwana dowolnie, ale zazwyczaj jest to sitemap.xml
Prześlij ją do folderu głównego Twojej witryny np. za pomocą FTP.
Przesłanie mapy strony do Google Search Console
Wygenerowanie mapy strony to jedno. W przypadku wyszukiwarki Google najważniejszym etapem jest wskazanie, gdzie znajduje się nasza sitemapa. Tego dokonasz w Google Search Console. Po zweryfikowaniu usługi przejdź do zakładki Mapy witryn, a następnie Dodaj nową mapę witryny.
W przypadku wystąpienia błędu „Nie udało się pobrać” zamiast „Sukces”, prześlij mapę witryny ponownie.
Plik robots.txt
Gdy robot Google napotyka Twoją stronę, do której link prowadzi z innej domeny już znajdującej się w jego indeksie, od razu sprawdza Twój plik robots.txt, aby ustalić, które zasoby na stronie może odwiedzić.
Zawarcie linku do mapy strony .xml w pliku robots.txt jest bardzo uzasadnione, ponieważ plik ten jest regularnie odwiedzany przez robota Google i jest to jedna z pierwszych podstron, do których robot ma dostęp.
Sitemap: https://adres.pl/sitemap.xml
Zwróć uwagę, że w tym przypadku należy podać pełny adres do mapy strony (łącznie z protokołem http lub https).
Czego unikać w mapie strony?
Wygenerowana mapa witryny sugeruje wyszukiwarce Google, które strony są wartościowe i zasługują na zaindeksowanie. W sitemapie unikaj:
- Stron zablokowanych przed indeksowaniem
- Stron zawierających link kanoniczny do innych podstron
- Stron, które zostały usunięte lub których adres został zmieniony
- Stron z przekierowaniem