Obecnie, pliki cookies są nieodłącznym elementem większości stron internetowych. Przekazują one informacje na temat użytkowników i ich aktywności, umożliwiając efektywną analizę oraz skuteczne działania marketingowe. Co istotne, to dzięki nim firmy mogą prowadzić remarketing, czyli ponowne dotarcie do potencjalnych klientów z określoną ofertą.
Spis treści
Czym są pliki Cookies?
Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe wysyłane do przeglądarki przez witrynę, którą użytkownik aktualnie odwiedza. Służą one do przechowywania informacji na temat wizyty, co umożliwia witrynie lepsze dostosowanie się do preferencji użytkownika przy kolejnych odwiedzinach. Google wykorzystuje pliki cookie w celach reklamowych, m.in. do wyświetlania i renderowania reklam, ich personalizowania, mierzenia skuteczności, a także w celach analitycznych.
Czym jest Google Consent Mode v2?
Google Consent Mode v2, znany również jako Tryb Uzyskiwania Zgody, umożliwia witrynom uruchamianie wszystkich usług Google, takich jak Google Analytics, Google Tag Manager czy Google Ads, wyłącznie na podstawie zgody użytkownika. Tryb ten ma zapewnić większą ochronę prywatności użytkownika witryny. Dzięki niemu śledzenie użytkownika w celach reklamowych i analitycznych ma być prowadzone wyłącznie po uzyskaniu jego wyraźnej zgody.
Jak działa Google Consent Mode v2?
Jeśli użytkownik odrzuci zgodę na przetwarzanie plików cookies, strona automatycznie wysyła komunikat do Google Tag Managera w celu uruchomienia Consent Mode. Jego głównym zadaniem jest zbieranie zanonimizowanych danych, które nie mogą być przypisane do konkretnych użytkowników. Chociaż używanie Consent Mode może obniżyć dokładność zebranych danych, jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż brak dostępu do jakichkolwiek informacji w przypadku, gdy odwiedzający witrynę nie wyrażają zgody na przetwarzanie danych.
Konsekwencje braku wdrożenia Consent Mode v2
Jeśli do 6 marca nie zostanie wprowadzony nowy tryb zgody, istnieje ryzyko sporych strat – bez Consent Mode v2 Google nie będzie w stanie gromadzić ani modelować danych o klientach. To oznacza, że analizy ruchu i raporty staną się prawie bezużyteczne, a remarketing będzie niemożliwy. Dodatkowo, stracona zostanie szansa na optymalizację kampanii z powodu braku danych do dokładnej analizy zachowań klientów oraz efektywnego docierania do nich z odpowiednimi ofertami.
Dodatkowo, budżet reklamowy nie będzie efektywnie wykorzystywany. Algorytm Google będzie ustalał stawki za wyświetlenia czy kliknięcia na podstawie niekompletnych danych, co może prowadzić do mniej precyzyjnych i mniej skutecznych kampanii reklamowych.
Jak wdrożyć Google Consent Mode v2?
Przede wszystkim konieczne jest zastosowanie Google Tag Managera oraz platformy do zarządzania zgodami, takiej jak Cookiebot lub CookieYes, aby poprawnie wdrożyć Consent Mode v2. Niestety, nieprawidłowe wdrożenie może skutkować tym, że pasek z pytaniem o zgodę stanie się jedynie fasadą, co może prowadzić do zapisywania plików cookie nawet w przypadku odmowy zgody. Dzięki właściwemu wdrożeniu, użytkownik jest traktowany tak, jakby odmówił zgody do czasu jej wyrażenia, a brak zgody jest szanowany zgodnie z preferencjami użytkownika.
Zleć nam wdrożenie Google Consent Mode v2 na Twojej stronie! Przejdź do kontaktu